برجام یا راه نفوذ

در برنامه تلویزیونی ثریا یکی از اساتید دانشگاه فرانسه که ایرانی هم بودن نکته ای رو اشاره کردن که برام جالب بود. ایشون می گفتن با یکی از روشنفکران روسی در مورد فروپاشی روسیه در زمان گرباچف صحبت می کردن که  علت اصلی به نظر این بنده خدا چی می تونسته باشه

و ایشون با کمی تامل و نگاه به دور گفت : از زمانی که اولین شعبه مک دونالد در مسکو افتتاح شد و صف ۷ کیلومتری برای روز اول و خرید مردم از این فروشگاه شروع شد، رخنه آمریکا به این کشور آغاز شد و منجر به مسایلی شد که نبایست می شد.

جالبه که در زمان مذاکرات آمریکا و روسیه یکی از شرایط اصلی آمریکایی ها تاسیس مک دونالد در روسیه بوده است.

من فکرم به این قضیه درگیر شد که چجوری میشه با یک فست فود نفوذ و رخنه رو تو یک کشور چنان پیش برد که یک حکومت از هم بپاشه.

راهکارهایی زیادی برای اینکه فرهنگ یک مردم رو عوض کنن وجود داره، تبلیغات، از این جربه نبایستی به سادگی گذشت یادمه چند وقت پیش یک فیلمی رو می دیدم در مورد یک شرط بند بود که تیمی رو درست کرده بود.

این طرف با بزرگترین و پولدارترین فرد در زمینه شرط بندی روی یک بازی شرط بندی کردن، که موفق شد با تبلیغاتی که در روزهای قبل به ذهن حریفش القاء کرده بود موفق بشه.

وقتی مردم سبک زندگیشون عوض بشه، فرهنگشون عوض می شه و دیدگاه ها و ارزشهاشون تغییر می کنه اینه که باعث ایجاد تغییر میشه و به راحتی نفوذ و رخنه رو قبول می کنیم و تن به هر تغییری در ساختار نظام و ممکلت و آرمانها میدیم.

البته ناگفته نماند که مک دونالد، هایپراستار، کوکاکولا و … فقط یک برند هستن و برندهای دیگه هم هستند که با چنین هدف یا اهدافی مشابه قصد ورود رو دارن.

رهبری جامعه واقعا دلسوزانه موضوع نفوذ و رخنه رو گوشزد می کنن که خدا کنه مسئولین امر هم به همین مقدار توجه داشته باشن تا سبک زندگی ما عوض نشه !!!

شاید برجام و توافق به اندازه ای که نفوذ در مسایل اقتصادی و فرهنگی برای اونها اهمیت داره حائز اهمیت نباشه، چرا که نهایت امر ما ۱۰ یا ۱۵ سال  از برنامه هسته ای عقب می افتیم و دوباره با سختی می تونیم به دستاوردها برسیم ولی اگر فرهنگ و نگرش ما عوض بشه …

به نظرم وظیفه ما، یا بهتره از خودم شروع کنم ،من، به عنوان یک تولید کننده یا سازنده یا کارمند یا … اینه که بهترین باشم تا بهترین حق انتخاب رو داشته باشم.

نظر شما چیست

نظر شما